Studiebesök på Skogskyrkogården

I gnistrande sol gjorde jag ett studiebesök till ett av de tre platser i Stockholm som står på UNESCO:s världsarvslista; Skogskyrkogården. Trots att mina farföräldrar ligger begravda här har jag inte varit på platsen på många år, något jag ångrar denna dag för det är helt enkelt bara överväldigande vackert. Ni måste tro att jag skojar men jag får faktiskt en naturupplevelse, ett säkert tecken på att jag sitter alldeles för mycket framför datorn. En sak som jag inte förväntade mig att hitta var en muslimsk avdelning av begravningsplatsen, alldeles längst ned i kyrkogårdens hörn, bredvid en avdelning med ganska nya gravar. På ett ställe såg det ut som om gravsättningar precis hade gjorts. Av någon anledning blev jag speciellt rörd härnere bland de unga och de "nyas" gravar. Trots att jag känner mig lite tveksam till att visa bilder på gravstenarna här bestämde jag mig ändå för att publicera några. Eventuella familjemedlemmar som råkar se det här och tar anstöt ber jag så hemskt mycket om ursäkt.





Etiketter: