Favorit i repris! The Power of Nightmares

Jag blev strålande glad när jag såg en länk som Lars Olofsson lagt ut på Jinges blog till BBC-dokumentären The Power of Nightmares. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna sitta framför datorn och titta tre timmar i sträck på en uselt encodad real media-film i 200 x 160 pixlars storlek innan jag ramlade på TPoN på informationclearinghouse.org för ett år sedan. Inga problem! Jag var naglad vid skärmen. Jag mailade till och med till SvT och bad dem köpa in den. Jag fick aldrig något svar.

TPoN är ett slags Sagan om Ringen för political junkies med intresse för kopplingen mellan neokonservatism och jihadism. Det är en mörk triologi som följer de nykonservativas framväxt i USA parallellt med de radikala islamisternas i mellanöstern från 40-50 talet och framåt till i dag. Filmen försvann av okänd anledning från information clearinghouse men nu går den alltså att ladda ner som MPEG-4 från Internet Archive. Skaffa quicktime 6 eller senare, ladda ner dokumentären och luta dig tillbaks i fåtöljen, soffan eller sackosäcken. Tack Lars för länken!

Uppdatering: här är en länk till en intervju med filmmakaren Adam Curtis från the Guardian i samband med att PoN visades på Cannesfestivalen i maj och en artikel från Salon som publicerades den 8 dec. Al-jazeera visade den också men inget TV-bolag i USA vill ta i den. Däremot har den visats på filmfestivaler i San Francisco och New York. När skall den komma till en svensk biograf eller filmfestival? En (1) artikel om dokumentären verkar ha skrivits av svensk press (GP) och några bloggare har tagit upp den. För att göra extra reklam för den kommer här direktlänkar till de minsta MPEG4-filerna på Internet Archive för download (cirka 99 meg var) och streaming (quicktime). Skicka sen ett mail till SVTs dokumentärredaktion och be dem visa den om du gillar den.

Download (MPEG-4, 99 mb var):
Kapitel 1
Kapitel 2
Kapitel 3

Streaming(MPEG-4, QT plugin):
Kapitel 1
Kapitel 2
Kapitel 3

Etiketter: