Blogosfärens monumentala expansion

På tre år har blogosfären fördubblats ungefär var sjätte månad enligt de beräkningar som Technorati gjort över de bloggar som de själva trackar, och just nu har de nästan 35 miljoner bloggar i sin databas. Det är en rätt otrolig siffra och en snabb huvudräkning säger att blogosfären inom två och ett halvt år skulle gå över miljardgränsen med nuvarande expansion. Jag har inte tidigare brytt mig så mycket om att upprätthålla min technoratiprofil och först i går ”claimade” jag den här bloggen för att kunna lägga till technocratitaggar på sidan. Det ger ett visst perspektiv att se att man är rankad på 179 731:a plats i Technoratis länkbaserade ranking jämfört med den 507:e plats som Mr Browns Kommentar just nu intar bland bloggtoppens cirka 2500 anmälda bloggar. Det är inte placeringen i sig som är anmärkningsvärd utan bara själva känslan att befinna sig i ett nyhetsflöde som kreeras av trettio miljoner andra människor. Bloggeriet må vara en fluga som så småningom kommer att bedarra, men jag hoppas att den i förlängningen leder till nya former av citizen journalism och därmed till en fördjupning av demokratin.

Etiketter: