Kosmopolitikk!

Det finns en tidning som jag verkligen saknar i Sverige och det är Le Monde Diplomatique som ges ut en gång i månaden på en massa olika språk men inte (sic) på Svenska. Alltid intressanta och välskrivna artiklar som försöker sammanfatta läget i världen och olika politiska idéströmningar. Jag hade nöjet att få plocka upp ett exemplar av den norska-danska utgåvan på Arlanda när jag skulle flyga till Stavanger i påskhelgen, där också bilden längs ned är tagen (en rasande charmig stad förresten, byggd på oljeindustrin och med ett eget oljemuseum och allt). Huvudartikeln i detta nummer av MD var kosmopolitikk som skulle kunna sägas vara en modern variant av den gamla hederliga internationalismen eller universalismen som misstror det partikulära som nationer, gränser eller raser och förespråkar det unviersella och den globala byn m.m. Men där den gamla universalismen ofta argumenterade från ett von-oben-perspektiv menar författaren till artikeln att de nya kosmopoliterna försöker lära sig av universalisternas misstag genom att väva ihop det pluralistiska med det kosmopolitiska. Jag måste säga att det är ett synsätt som jag kan identifiera mig med.

Den nye kosmopolitisme vokser dog ud af den universalistiske indsigt, at nationale eller partikularistiske solidariteter truer større fællesskaber; at de umuliggør politik, der tager sit udgangspunkt i menneskeheden, eller i hvad Ulrich Beck kalder verdensrisikosamfundet; samt at nationalismen ofte er endt i blodsudgydelser på «fremmede» både indenfor staten og i konflikter mellem staterne. Men den nye kosmopolitisme afviser samtidig den «klassiske kosmopolitisme» eller universalisme, der foreskriver én menneskehed som den eneste gyldige politiske og emotionelle enhed.


Artikeln kan läsas här




Andra bloggar om: , , ,

Etiketter: