I dag NMI. I morgon NT?

Marknaden är fantastisk. På ett antal decennier har den nästan lyckats med att ta över den samhällsform som vi i flera hundra år associerat med nationalstaten. Undan för undan har den lyckats övertyga oss om att den är bäst på allt. Från att producera bilar till att sköta äldrevården till att kriga och skapa de utopier som vi omger oss med dagligdags i form om drömmen om en bättre materiell framtid för oss och våra nära och kära. Allt större konglomerat och monopol gör att vissa företag nästan kommit att likna statsbildningar av den gamla skolan. Det kan verka vara en smula hädiskt (och missvisande) att jämföra ett av världens största företag, Wal Mart, med Medici-familjen (bankirfamilj som dominerade Italiens politiska scen fram till 1600-talet), men man bör komma ihåg att ett företag som Wal Mart har politisk makt.

Det är i skenet av detta helt logiskt att Svenskt Näringsliv genom Timbro nu startar Näringslivets Medieinstitut (NMI), en händelse som varit enormt debatterad i bloggosfären (se länkar i slutet på postningen). Nu skall alltså näringslivet ge sig in i gråzonen mellan PR och publicism för att "balansera" nyheterna i den traditionella pressen. Det är verkligen en smula skruvat eftersom näringslivet ju själv äger stora delar av medielandskapet! Det är egentligen ingen ny strategi eftersom pr- och kommunikationsbyråer, och tankesmedjor, ägnat sig åt liknande verksamhet länge och det är kanske inte heller säkert att strategin är speciellt effektiv. Man kan fråga sig om folk i allmänhet litar på företag som nyhetsgranskare. Är det inte mer ändamålsenligt av marknaden att försöka styra media i lönndom, vilket uppenbarligen är den vanliga strategin?

Sedan kan man fråga sig vad som är nästa steg på denna väg. Kanske måste marknaden arrangera om helt och hållet i mediebuketten för att få det att passa sina syften? Man har ju lyckats ganska bra med dagspressen även om den journalistiska friheten sätter vissa käppar i hjulet. Nästa steg borde vara att själva producera nyheter som är tillrättalagda ur ett marknadsperspektiv. Varför inte en "Näringslivets Telegrambyrå" ?

LÄS OCKSÅ:
Vetenskap o Socialism, Bulten i Bo och LouiseP på detta tema

Andra bloggar om: , , , ,

Etiketter: