The Yes Men slår till igen!


Och så har the Yes Men varit i farten igen! Jag brukar aldrig få mail från Haliburton, men i förra veckan trillade det ner ett i min inlådda och jag fattade nästan direkt vad det handlade om. Den internationella nät-konst-aktivist-gruppen The Yes Men har råddat runt i företagsvärlden igen. Den här gången stod det amerikanska storföretaget Haliburton i skottgluggen. Vid en konferens med namnet Catastrophic Loss i Florida den 8-9 maj så presenterade två medlemmar en produkt de kallar Survivaball som skall skydda företagsledare i händelse av katastrof orsakad av klimatförändringar. En märklig skapelse måste jag säga! Ta själva en titt på theyesmen.org eller haliburtoncontracts.com.

The Yes Mens strategi är väldigt enkel. Köp en domän som innehåller ett storföretags namn (haliburtoncontracts eller dowethics), gör en ripoff på företagets hemsida. Kom upp med ett koncept som företaget skulle kunna köpa som samtidigt kan utgöra en effektiv kritik. Det kan vara en produkt eller en mjukvara. Vänta på att inbjudningar till olika konferenser skall trilla in via hemsidan och delta sedan i konferenserna för att presentera produkten.

För Dow corporation har the Yes Men blivit ett gissel. Min favorit är när gruppen blir inbjuden att till BBC som representanter för Dow Corp. via fejkhemsidan dowethics.com och "avslöjar" live på BBC att Dow tänker erbjuda offren för Bohpalkatastrofen ersättning (något det riktiga Dow aldrig gjort), varpå BBC-mannen tappar hakan. När bluffen avslöjas så är skadan redan skedd varpå Dow-aktien rasar.
...in late November 2004, an invitation arrived at the 2002 website, neglected since. On the 20th anniversary of the Bhopal disaster, "Dow representative" "Jude Finisterra" went on BBC World TV to announce that the company was finally going to compensate the victims and clean up the mess in Bhopal. The story shot around the world, much to the chagrin of Dow, who briefly disavowed any responsibility as per policy. The Yes Men again helped Dow be clearer about their feelings.

Med humor och uppfinningsrikedom kan man komma ganska långt in i maktens korridorer för att levera sin kritik.

Bild från Wikipedia

Andra bloggar om: , , ,

Etiketter: ,