Anar jag en svag doft av duva i den Israeliska debatten?

Ramlade på en blogg med den märkliga titeln "17 Fish Invaded Estonia", skrivet av en bloggare född i Israel, med mycket nyheter om Israel och Palestina från ett "duvigt" perspektiv vilket man inte direkt är van vid när det gäller den här infekterade och polariserade konflikten.

Frågan är om det är jag som ser träd i öknen, men jag tycker mig också ana en ny ton i den Israeliska debatten. Det ser i alla fall ut som trevande försök av israeliska opinionsbildare att peka på att den palestinska saken har en viss legitimitet. Jag tänker bland annat på en artikel av Amira Hass som Ha'aretz publicerade den 30 augusti där artikelförfattarinnan ber den Israeliska befolkningen att öppna ögonen och se hur araber behandlas i Israel och Palestina. Hedrande för den svenska pro-Israeliska bloggen Al-Hamatzav som annars i mitt tycke intar en alltför hökig position för min smak så tog Anna Veeder upp en annan kritisk artikel av Amira Hass i en postning nyligen vilket hon också fick en del skäll för i kommentarerna.

Om den svaga doften av duva som jag förnimmer håller i sig så kanske det tyder på att Israel återigen är på väg in ett läge där man vill fred. Cynikern skulle kunna säga att det är enkelt att tänka på fred när man precis har gått besviken ur ett krig, men bättre incitament finns väl knappast om man skall vara pragmatisk. För den som vill veta något om konsekvenserna av fortsatt krig rekommenderas Lennarts alarmerande postning om Gaza.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati: , , , ,

Etiketter: