Bloggenkäten

Varför bloggar jag? Jag fick den här utmaningen av Vänstra Stranden för en några veckor sedan. Ursprunget till undersökningen är uppenbarligen den ständige Sigge (bloggportalen, aftonbladet blogg etc.). Trots att frågorna är rätt raka på sak så är det inte helt lätt att svara på vissa, men nog med snacket nu, och till frågorna.

1. Hur länge har du bloggat?
Jag satte upp bloggen och började i januari 2005 efter att ha sett en debatt mellan Erixon och Greider på TV. Sen blev det tyst i fem månader innan jag satte igång på allvar.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?
Som en utmärkt källa till information och en plats för stenhårda och ibland fula politiska strider. Jag besökte nästan uteslutande amerikanska politiska bloggar innan jag började själv och blev inspirerad av deras energi och kunskap.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
De som jag läste dagligen i början var Raed Jarrars blogg, som rapporterade inifrån Irak under krigets första år, Today in Iraq som drivs av gulfveteraner mot kriget samt Billmons Whiskey Bar och förstås Juan Coles briljanta Informed Comment. Om jag förälskade mig i någon blogg är det nog den sistnämnda.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

De är väl helt ok.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?

Jag surfar omkring ganska mycket men det finns en kärna på kanske tjugo bloggar som jag för det mesta återkommer till.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Uteslutande politiska bloggar.

7. Nämn en bloggare som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Avstår

8. Nämn en bloggare som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.

Avstår

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

Bara en "närstående" vet om att jag bloggar. Jag tror att den personen tycker att det är intressant.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Ingen aning, måste fråga personen i fråga.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?

Jag tror att jag fortfarande ligger på den gräns som jag satte när jag beslutade mig för att börja: d.v.s med intentionen att vara strikt anonym och att inte skriva om privata saker. Visst kan det slira lite ibland, men någon egentlig tänjning är det inte fråga om.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Citerar vänstra stranden här: Privata saker. För de är privata.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Om ingen hade läst en enda postning på bloggen i tre månader så hade det nog kännts som att ropa i en låda och om alla kommentarer hade varit hatiska hade det nog också varit tungt att fortsätta, men jag bloggar inte i första hand för uppmärksamhetens skull. Däremot behöver vi alla bekräftelse och jag är inte på något sätt befriad från det behovet, men jag har kanaler för det på annat håll.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Tveksamt.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana
fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?

Inte IRL, jag har däremot haft kontakt med en bloggare per telefon och det är förstås en stor skillnad mellan det talade och skrivna språket.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Man får förutsätta att folk vet var deras egna gränser går. Det kan ju finnas det de som inte mår bra av den respons de får på bloggen, eller som blir negativt beroende av att underhålla den.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Jag är inte speciellt lättsårad och jag har inte (peppar peppar) varit föremål för någon hatkampanj heller. Dessutom känner jag inte att mitt liv hänger på bloggen och då kanske det är lite lättare att rycka på axlarna. Däremot kände sig en bloggare en gång sårad av en av mina kommentarer, men det reddes ut (hoppas jag) efter några mail.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Jag gillar att testa mitt tänkandes gränser och det är klart att jag ibland kunde ha formulerat mig tydligare och att jag kunde ha argumenterat bättre för min sak. Men nej, jag ångrar ingenting. Det är en del av diskussionsprocessen.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Ett inlägg kan ta mycket längre tid att skriva än man tror och jag har en tendens att sätta ribban väl högt i bland. Vips har man tjugofem webbläsarfönster öppna samtidigt för att kolla fakta och leta info och vips har tre timmar gått innan postningen är ute. Jag gillar inte heller att gå på tomgång i postningarna och ansvaret att underhålla bloggen kan kännas en smula tyngande under de perioder man inte har tiden.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Om jag fortfarande tycker att det känns värdefullt, så varför inte. Och om inte mitt bloggande förändras så lär bloggningen som fenomen göra det.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Vad är "vår kultur"? Den svenska? Den mänskliga? Jag tror att det bloggandet har en betydligt större potential som politiskt verktyg i länder med svaga demokratier än i svedala. Men visst kan det förändra kulturen ändå. Kanske blir det ett uppsving för skrivandet i stil med vad punken gjorde för musiken. Kanske förändrar det skrivandets ekonomi och kultur i grund och botten. Bloggarna har redan förändrat medielandskapet. Kanske kommer de också att bidra till en förändring av demokratin i framtiden.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
En plattform för att delta i det politiska samtalet och utveckla och få respons på tankar och ideer som rör samhälle, politik och filosofi utan att min person behöver vara exponerad. Ett återupptäckande av skrivandet som uttrycksform.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Ett kuskapslyft på alla upptänkliga sätt och vis.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Jag tänker skicka enkäten vidare till en bloggare som jag uppfattar som väldigt olik mig både i uttryck och åsikt, nämligen Herr Lennart Regebro.

Andra bloggar om: , ,

Etiketter: